idarejta.blogg.se

Boklistan

Publicerad 2012-09-25 12:04:00 i Allmänt

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: "Slutet på svartsjukan" av Marcel Proust. Jag tror att jag var 13 eller 14 när jag läste den, och jag minns hur fint jag tyckte det var att ta en paus från alla ungdomsböcker! Älskar Marcel Proust även fast böckerna är väldigt jobbiga att läsa med tanke på hur konstigt språket är jämfört med vad man brukar läsa, haha.
 
Bok som förändrat mitt liv mest: Harry Potter! När jag läste den första Harry Potter-boken 1999 så började förvandlingen till en nörd, haha. Det fick mig också att uppskatta böcker mer. Jag var sju år gammal och tyckte att magi var det coolaste som fanns. Minns att boken tog mig jättelång tid att läsa för att det var en av de första böckerna jag läste som hade fler än 40 sidor, haha.
 
Bok jag tycker är överskattad: Johanna Thydells "I taket lyser stjärnorna". ALLA läste den när jag gick i sexan/sjuan och jag tyckte att den var så himla dålig. Jättefin story och allt, men den fungerar inte alls för mig. Tycker inte om sättet hon skriver på.
 
Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med: Johanna Thydell. Måste säga det, haha. Har läst både boken jag skriver om ovan, och "det fattas en tärning", men jag klarar verkligen inte av det. Jävla skitböcker ärligt talat!
 
Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Tror inte jag har nån sån... Brukar inte hävda att jag läst saker som jag inte gjort, haha.
 
Författare vars böcker är underskattade: Johanna Nilsson. "Flickan som uppfann livet" läser jag ungefär en gång om året! Bara för att den är så jävla fin och helt underbar. "Robin med huvan", "konsten att vara Ela", "de i utkanten älskande" och "pojken som botade sömnen" är hennes bästa böcker! Tycker inte alls om hennes böcker från 2006 och framåt. De äldre är bäst!
 
Jobbigaste bok jag läst: "Tre veckor" av Birgitta Bergin. Jag läste den bara för att mamma brukar få hem ett par recensionsexemplar av olika böcker varenda månad. Seriöst, de flesta meningar var 3-4 ord långa och den var så töntig och jobbig att läsa! Känns som att hon bara är nån rik moderat-tant som har gett ut en bok. Läser helst: Haruki Murakami, för det är så fint med hans konstiga världar och små detaljer.
 
Önskar att jag läste mer: Av allt! Skulle vilja läsa "the hunger games", eftersom filmen är så JÄVLA bra! Men först vill jag läsa "Battle Royale", för det har jag pinsamt nog inte gjort! Bästa barnboksförfattaren: Roald Dahl. "James och jättepersikan", "Kalle och chokladfabriken", "fantastic mr fox", "Matilda" och "häxorna". Älskade de böckerna som liten, och älskar de än idag!
 
Gillar jag inte längre som jag gillade förut: Hästböcker, haha. Var med i pollux hästbokklubb och läste jättemycket hästböcker! Gärna lite spännande som handlade om spöken och sånt!
 
Roligaste bok: Läser inte så många "roliga" böcker, men det är nog "Liftarens guide till galaxen". Älskar det så mycket att jag döpte en stad till "Magrathea" på minecraftservern jag spelar på! *cool*
 
Bok som berört mig mest: Förutom Harry Potter så är det nog serien om "syskonen Baudelaires olycksaliga liv" av Lemony Snicket. Seriöst, kommer aldrig att kunna förklara hur mycket de böckerna har betytt för mig, haha. Eller typ "Hon går genom tavlan, ut ur bilden" av Johanna Nilsson. Den boken var mitt liv när jag gick i sjuan! Har läst den säkert 5-6 gånger!
 
Recencera din senast lästa bok: "1Q84" av Haruki Murakami. Alltså, jag älskar Haruki Murakami och har aldrig läst en dålig bok av honom, men den här boken är inte alls lika bra som många av de andra böckerna han har skrivit. Men ändå läsvärd! Ska snart ta mig i kragen och läsa uppföljarna i serien också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Bloggerfy Splinx